Monday, February 20, 2012

"Raihlah ilmu, dan untuk meraih ilmu belajarlah untuk tenang dan sabar."

Dalam menuntut ilmu... kita tidak perlulah berlebih2 dengan ilmu yg ada... kerana, berkelakuan riak akan memakan diri... Aku bukan cakap kosong la.. ni semua pengalaman hidup.. dahulu, aku ada seorang kawan, yg suka sngat study, kalau boleh 24 jam dia nk study, tp result dia tetap juga mcam kami yg tak banyak study.. korang nk tahu sebab apa? Ni semua sebab dia tamakkan ilmu.. segala ilmu yg cikgu ajar dia kedekut utk bekongsi dengan rakan sekelas yg lain... sikap pentingkan diri sendiri inilah yg akan memakan diri dia sendiri... Aku tahu dia budak baik, tp janganlah terlalu kedekut... orang nk tanya sikit soalan terus buat tak tahu... Panas ar... tp aku tak kisahpun... sebab jarang study dulu... di sekolah jela.. belajar.. itu pun time cikgu masuk... Sekarang tak mcam tu dah.. aku belajar kerana Allah... biar la aku lambat utk menangkap apa yg cikgu ajar.. sekurang-kurangnya, aku faham akan konsep yg aku belajar... mcam itulah aku belajar... tidak perlu utk kita belajar dengan kelam kabut... relax frend... bertenang... Aku suka tngok member aku yg kalut masa final exam.. haha.. lawak la... dngan nota entah kemana,. stress nya... aku dah lengah dah mulut ni nk beri nasihat yg sabar dn redho ... tp diaorg tenang sebentar jew... lpas 2.. buat blik prangai kelam kabut tu... Mcam2 perangai.. ada yg menyanyi masa baca nota..ada yg masa makan baca nota. .. ada yg pindah randah blik study... fuhh. pening palo tengok... aku nk main game pun rasa serabut je time tu... huhu... aku main game sebentar jew... nk rehatkan minda katakan... lpas 2 sambung study plak..... ok la... aku nk cerita cara aku study.. aku jawab soalan past year.. aku baca summary dlm setiap bab... dan aku buat latihan tutorial, asgment dan kuiz... tu jew.. kalau korang nk score lebih buat r lebih..
.jgan risau Allah itu Maha Adil. kalu kita buat lebih... dapat r lebih...

1 comment:

  1. Salam perkenalan najmi,

    apa tajuk lagu yang bunyi di blog anda ni?? best lerr

    ReplyDelete